Muoviyhdistys ry

logo-nega

Anna-Marja Laakso

Uponor Infra Oy, Toimialaluokitus 22210: Muovilevyjen, -kalvojen, -putkien ja -profiilien valmistus

Uponor Infra Oy on osa Uponor konsernia. Uponor kehittää veteen liittyviä ratkaisuja tulevien sukupolvien parhaaksi. Tuotteemme ja palvelumme turvalliseen vedenjakeluun, energiatehokkaaseen lämmitykseen ja viilennykseen sekä luotettavaan yhdyskuntatekniikkaan mahdollistavat kestävämmän elinympäristön. Autamme asiakkaitamme asunto-, liike- ja julkisessa rakentamisessa, teollisuudessa, kunnissa sekä vesi- ja voimalaitoksissa työskentelemään nopeammin ja tehokkaammin.

Toimin Uponor Infra Oy:n Nastolan tehtaan laadunvalvontapäällikkönä.
Keskeisimpiä työtehtäviäni ovat, toimia laadunvalvontaosaston esihenkilönä ja päällikkönä sekä varmentaa, että tuotteiden laatu ja laadunvalvonta täyttää tuotestandardien, sertifikaattien ja asiakkaiden asettamat vaatimukset.
Myös osallistuminen aktiivisesti tuotannon kehittämiseen sekä uusien tuotteiden testaamisen suunnitteluun ja hyväksyttämisprosessiin, on olennainen osa työtäni. Lisäksi työtehtäviini kuuluu mittaus- ja testauslaitteiden sekä menetelmien kehittäminen ja osallistuminen kansalliseen standardointityöhön.

DI Tuotantotalous, suorituskyvyn johtaminen 2020
AMK Insinööri, muovitekniikka 2008

Kokemuksesi muovialalta:
Olen koko työurani viihtynyt muovialalla. Valmistuttuani vuonna 2008 Muovitekniikan AMK insinööriksi aloitin työskentelyn Muovipoli Oy:ssä projekti-insinöörinä osallistuen asiakasyrityksen projekteihin.
Vuonna 2011 siirryin työskentelemään Uponor Suomi Oy:ssä Laadunvalvontaosaston kehitysinsinööriksi.
Uponor Infra Oy:n aloittaessa toimintansa vuonna 2013 siirryin nykyiseen työtehtävääni laadunvalvontapäälliköksi.
Työurani aikana tutuksi on tulleet niin ruiskuvalu, ekstruusio kuin muoviosien liittäminen yhteen hitsaamalla.

Itse asiassa minun on pitänyt liittyä Muoviyhdistyksen jäseneksi jo vuosia sitten. Työn ja arjen kiireet ovat vain vieneet huomioni muualle viime vuosina.
Kollegoistani moni on Muoviyhdistyksen jäsen ja he ovat osallistuneet jo vuosia Muoviyhdistyksen järjestämiin teematapahtumiin kuten Ekstruusio- ja Ruiskuvalupäiville.
Nämä tapahtumat ovat varmasti oiva tapa pitää yllä omaa tietämystä liittyen muovitekniikan uusiin innovaatioihin ja yleiseen muoviteollisuuden tulevaisuuden näkymiin.

Aikomuksenani on tulevaisuudessa osallistua Muoviyhdistyksen järjestämiin teematapahtumiin kuten Ekstruusio- ja Ruiskuvalupäivät.
Lisäksi erilaiset muoviaiheiset seminaarit kiinnostavat, etenkin kierrätystä ja uusia muovimateriaaleja koskevat. Tietysti odotan myös, että Muoviyhdistyksen jäsenyyden kautta pääsen laajentamaan ammatillista verkostoani.

Miten muovi näkyy sinun joulussasi?
Mielenkiintoinen kysymys. Yhdellä lauseella kuvattuna, haluna toimia vastuullisena kuluttajana.
Jouluna saattaa syntyä normaali arkea enemmän ”jätettä”. Muovin kohdalla on tärkeä muistaa, että muovi ei kuuluu kaatopaikalle, vaan kiertoon, pakkausmuovi muovikeräykseen ja uusiokäyttöön.
Lisäksi muoviset joulukoristeet kestävät käyttöä vuosia eivätkä ole kertakäyttötavaraa, ja tuovat kotiin ihanaa Joulun tunnelmaa.

Ihanaa ja rauhallista joulun aikaa kaikille!