Muoviyhdistys ry

logo-nega

Tommi karhu

Tommi Karhu

Aloitin Orthex Groupissa marraskuussa 2023 Lohjan tehtaalla. Valmistamme muovituotteita kuluttajille, mm. erilaisia säilytysratkaisuja kotiin ja puutarhaan.

Mold officer/muottivastaava

Vastaan Lohjan tehtaan muoteista sekä muottihuoltoprosessin kehittämisestä. Huolehdin muottien kunnossapidosta esim. huoltojen määrittelystä, korjausten ja huoltojen suorittamisesta yhdessä kollegojen ja yhteistyökumppanien kanssa sekä dokumentoinnista ja kehittämisestä. Lisäksi muotteihin liittyviä muita tehtäviä kuten sarjojen käynnistyksiä, laadun varmistusta ja kehittämistä, ohjeistusten laatimista ja koeajoja.

Ennen muovialaa olen opiskellut logistiikkapuolen tutkinnon. Työurani aikana opiskelin muovimekaanikon ammattitutkinnon sekä tekniikan erikoisammattitutkinnon työnjohtamisen ja prosessijohtamisen koulutusohjelmasta. Lisäksi vuosien varrella monenlaisia kursseja Leanista ja prosessin kehittämisestä itsensä johtamiseen, projektinhallintaan ja esimiestyöhön.

Kokemuksesi muovialalta:
Minulla on laaja työkokemus monipuolisista muovi- ja muottiteollisuuden työnjohdon, huollon ja ylläpidon tehtävistä sekä erilaisista osto-, myynti- ja logistiikkatehtävistä. Olen työskennellyt muoviteollisuuden tuotannon koneiden, muottien, automaatiojärjestelmien sekä oheislaitteiden kanssa yli 36 vuoden ajan. Työnantajani ovat olleet sekä muottien alihankintayrityksiä että muotteja käyttäviä teollisuusyrityksiä. Olen työskennellyt urani aikana seuraavien työnantajien palveluksessa: Hella Lighting Finland (Talmu), Laukamo Group, Pdat Oy, Sabriscan Oy ja Orthex Group.

Työnantajani tarjosi minulle mahdollisuuden liittyä jäseneksi.

Verkostoitumisen ylläpitoa, eli messuille ja muihin tapahtumiin osallistumista.

Mikä on mielestäsi kaikkien aikojen paras muovikeksintö?
Tähän kysymykseen minun pitäisi vastata varmastikin ämpäri, nykyisen työnantajani perusteella. Ämpäri tuntuu olevan kiinnostava tuote vuodesta toiseen. Ehkä kuitenkin mielenkiintoisin projekti, jossa olen ollut mukana, on sähköä johtavan muovin puristaminen autojen äärivaloon, jolla pystyimme yhdistämään eri komponentit valon sisällä.

Kun aloitin urani 1988 muovi oli mielenkiintoinen tulevaisuuden raaka-aine, jolla pystyttiin korvaamaan monenlaisia materiaaleja. Muovi, ruiskuvalukoneet ja muotit kehittyivät nopeasti ja ihmisiä kiinnosti muoviala. Vuosien varrella muovista tuli kuitenkin kirosana ja muovin kiinnostus hiipui, eikä enää kiinnostanut uravalintojaan tekeviä nuoria. Nyt erilaiset biopohjaiset muoviraaka-aineet ovat yleistymässä ja muoviteollisuudesta pyritään tekemään entistä ympäristöystävällisempää.

Haasteena nyt ja tulevaisuudessa on saada ammattitaitoista työvoimaa ruiskuvalu- ja muottiteollisuudelle. Muoviteollisuus pitäisi saada taas kiinnostavaksi, jotta saisimme nuoria kasvamaan ja oppimaan tähän kiinnostavaan alaan.