Muoviyhdistys ry

logo-nega

Nimenne:
Sanna Martin ja Jaakko Tuomainen

Borealis Polymers Oy valmistaa PE, LDPE ja PP muoviraaka-aineita Kilpilahdessa, Porvoossa. Muoviraaka-aineistamme voidaan valmistaa esimerkiksi putkituotteita infra-rakentamiseen, kaapelin päällystys- ja eristysmuoveja ja erilaisia teollisuuden, kuluttaja- sekä terveydenhuollon tuotteita ja pakkauksia.

Sanna: Sustainability Project Manager, Borealiksen SPIRIT -ohjelmassa muovisovellusten kiertotaloustyöpaketin vetäjä. Vastuualueellani on tällä hetkellä 8 erikokoista ja laajuista projektia, joissa etsitään ratkaisuja muovien pitämiseen kierrossa mahdollisimman pitkään, lisäämään uudelleenkäyttöä, parantamaan muovituotteiden kierrätettävyyttä sekä välttämään polttoa käytön päätyttyä, eli toisin sanoen tavalla tai toisella mahdollistamaan muovien kiertotaloutta.

Jaakko: Olen Borealiksen SPIRIT-ohjelman päällikkö ja lisäksi keskityn ohjelmassa erityisesti muovien kiertotalouteen. SPIRITin tavoitteena on muuttaa muoviteollisuutta kestävämpään suuntaan ja omalta osaltani edistän asiaa niin, että löytäisimme muovin valmistuksen, käytön ja kierrätyksen ekosysteemistä toimijoita, joilla on halu tutkia ja ratkaista tiettyjä ongelmia yhdessä. Näin muodostamme tutkimusprojekteja, joissa yhteisvoimin viedään alan muutosta eteenpäin.

Sanna: Olen kemiantekniikan DI ja täydensin tutkintoani kolme vuotta sitten energia- ja ympäristöaineiden jatko-opinnoilla.

Jaakko: Olen valmistunut tuotantotalouden diplomi-insinööriksi parikymmentä vuotta sitten. Pääaineeni oli logistiikka, joka on tietysti keskeinen osa kiertotaloutta.

Kokemuksesi muovialalta:
Sanna: Kiinnostuin muovin valmistuksesta melko pian valmistumiseni jälkeen ollessani prosessisuunnittelutoimistossa töissä. Sittemmin olenkin Borealiksella viihtynyt reilut kaksikymmentä vuotta erilaisissa tehtävissä; prosessitutkimuksessa, tuotannossa, tuotehallinnassa, asiakaspalvelussa. Muovin tuotanto- ja toimitusketju on tullut tutuksi monesta eri näkövinkkelistä. Viimeisten vuosien aikana olen päässyt mukaan muovien kiertotalouden kehitystehtäviin, mikä on ollut todella mielenkiintoista, motivoivaa ja tuonut paljon uusia haasteita.

Jaakko: Koulutuksellista taustaa muoveihin liittyen minulla ei ole, tosin olen aina tykännyt kemiasta oppiaineena. 16 vuotta Borealiksella on toki opettanut paljon. Kai senkin voi mainita omana kokemuksena, että muovialalla työskentelee kivoja ihmisiä ja ilmapiiri on ainakin omien kontaktieni osalta ollut avoin – voin aina esittää tiukkoja kysymyksiä, jos en jotain polymeereista ymmärräkään!

Sanna: Sain työnantajani kautta mahdollisuuden liittyä jäseneksi.

Jaakko: SPIRIT-ohjelman puitteissa meillä on ollut aktiivista keskustelua Muoviyhdistyksen kanssa

Sanna: Verkostoitumista

Jaakko: Aion ainakin seurata viestintää

Miten muovi näkyi sinun kesän vietossasi?
Sanna: Säilöin kesän maukkaimmat mansikat kestopakasterasioissa pakastimeen ja nyt voin nauttia pitkin pimeää talvea kesämakuja joka aamu puuron kera.

Jaakko: Vietin kesälomani purjehtien. Kiinnitin huomiota siihen, että äärimmäisen harvassa vierasvenesatamassa on erillinen keräysastia muovipakkausjätteille. Toivottavasti asia muuttuu jo ensi kesäksi!

Sanna: Laitetaan tavoite rohkeasti korkealle muovituotteiden kiertotalouden kehittämiseksi – yhteistyössä on voimaa!

Jaakko: Mielestäni keskustelu muovin vaikutuksista ympäristölle ja ilmastolle on mennyt parin viime vuoden aikana eteenpäin: tunteisiin perustuvien mielipiteiden sijaan argumentit ovat nykyään paremmin punnittuja, tutkimukseen ja tietoon perustuvia. Pidän tätä erinomaisena, sillä kun pohditaan tulevaisuutemme kannalta parhaita materiaaliratkaisuja, ei kaivata mustamaalausta eikä myöskään viherpesua. Muovi on loistava materiaali moneen käyttökohteeseen, mutta sen lineaarinen kulutusmalli pitää muuttaa kohti kestävämpiä raaka-aineita ja kiertotaloutta.